Lees hier het originele artikel

NEW SENSE MEDIA KOOPT SONY PTZ'S BIJ AVNED

“Topkwaliteit en héél efficiënt”

Met een fonkelnieuw pand (inclusief een eigen moderne studio en broadcastwaardige regie) en interessante producties zijn het mooie tijden voor het ervaren videoproductiebedrijf New Sense Media. En om op een efficiënte manier te kunnen voldoen aan bijvoorbeeld de enorm gegroeide vraag op het gebied van online (live) events op locatie, heeft het bedrijf onlangs zes Sony PTZ-camera’s aangeschaft bij AVNed. “Ze zijn kwalitatief goed en werken echt altijd. Het is inprikken en gaan”, aldus operationeel manager Sven Bakker.

Wie rondkijkt in het nieuwe pand van New Sense Media kan zich moeilijk voorstellen dat het bedrijf zo’n dertien jaar geleden letterlijk op een zolderkamer begonnen is. Toch is het vanaf daar dat oprichters Sven Bakker en Jim Kriens (sinds een jaar of zeven aangevuld met derde compagnon Alexander Groot) een vliegende start beleefden met hun bedrijf. Het idee was: televisieproducent zijn. “Die ambitie hadden we toen en is er nu nog steeds”, legt Sven Bakker uit. “Vanaf die zolderkamer gingen we kijken of het wilde lukken. Dat ging goed. Na een jaar besloten we een pandje te huren, het jaar erna kwam het pand ernaast erbij en nog een jaar later het pand daarnaast ook. Zowel qua werk als qua ruimte en personeel groeiden we jaarlijks.”



DORDRECHT
Uiteindelijk werd besloten juist meer met freelancers te gaan werken en was minder ruimte nodig. New Sense Media trok ook even in bij RTV Rijnmond in Rotterdam. “Dat wilden ze graag, zodat ze ook konden zien hoe een commerciële producent als wij dingen aanpakt”, legt Bakker uit. “Toch bleek Rotterdam voor ons uiteindelijk minder handig, vooral qua reizen. We werken zelf ook nog als freelancer voor andere partijen en voor je Rotterdam in en uit bent, ben je vaak al veel tijd kwijt. Mijn compagnons werken bijvoorbeeld als regisseur bij programma’s als RTL Nieuws, Shownieuws en Hart van Nederland. Zelf ben ik schakeltechnicus bij Shownieuws. Dordrecht bleek een prettigere uitvalsbasis, dus zijn we teruggekeerd.”

STREAMING
Terug in Dordrecht betrok het bedrijf een kantoor met een stukje opslag, maar na een project in Hilversum kon daar twee jaar geleden een studio worden overgenomen. “Dat hebben we gedaan, ook omdat we altijd al de droom hadden zelf een studio te hebben”, vertelt Bakker. Toch zorgde het even voor een spannende tijd, aangezien net na de overname ineens corona op de deur klopte. “De studio was in januari operationeel, maar in maart brak ineens wereldwijde paniek uit. Dat was wel even schrikken. Investeringen gedaan, huurpand betrokken….We besloten het even aan te kijken tot mei, maar toen gebeurde het: het streamen van live events in een meercamera-setting werd ineens super populair en we gingen van een lege agenda opeens naar heel veel streams in de week. Voor corona deden we één keer in de drie weken een stream, nu werden het er ineens een heleboel in de week en soms zelfs vier op een dag. Zo bleek de timing achteraf juist perfect te zijn geweest.”

STUDIO
Inmiddels het bedrijf alwéér een stap verder. Afgelopen jaar werd een eigen nieuwbouwpand betrokken, waar ook meteen een nieuwe studio in gecreëerd is. De studio is ruim, is uitgerust met een compleet lichtgrid en wordt bediend vanuit een broadcastwaardige regieruimte. Direct aan de studio is het magazijn te vinden, waar onder andere de spullen staan die gebruikt worden bij de vele mobiele events die New Sense Media doet. Zo is op het moment van spreken een 21-dagen durend project voor RTV Rijnmond aan de gang. “We doen elke dag in een andere gemeente een lijsttrekkersdebat”, legt Bakker uit. “We bouwen op locatie een trusscarré op met een hele berg armaturen, plaatsen onze nieuwe Sony PTZ camera’s en mobiele regieset en gaan dan in de avond live.”

SONY PTZ
De Sony PTZ camera’s schafte New Sense Media aan bij AVNed, waar het bedrijf al vaker met succes aanklopte voor nieuwe spullen. “Voor onze mobiele klussen gebruikten we eerst ‘Chinees PTZ-spul’, maar dat begon op een gegeven moment te irriteren”, vertelt Sven Bakker. “De klanten waren tevreden hoor, maar je merkte toch dat het niet helemaal perfect was. Een witbalans die niet helemaal klopte, vertraging bij het pannen en zoomen…dat soort zaken. Zo kwam ik uiteindelijk op het punt dat ik besloot te investeren in goede spullen.” Bakker besloot contact op te nemen met Arjen Berends, een van de eigenaren van AVNed. “Daar had ik al vaker contact mee gehad en hij denkt altijd heel verrassend goed mee als je wat nodig hebt. Dat was ook nu weer het geval. Ik wilde in eerste instantie een Blackmagic-keten kopen, maar dat zou met bediende camera’s zijn. Daarmee werd het een dure oplossing, dus gingen we op zoek naar een goede PTZ remote variant. Arjen gaf toen aan dat AVNed Sony BRC-H800’s zou kunnen leveren die volgens hem niet onder doen voor Blackmagic-ketens, terwijl ze prijstechnisch veel interessanter zijn. Dat wilde ik wel eens proberen.”

INPRIKKEN EN GAAN
Uiteindelijk schafte New Sense Media in eerste instantie vier Sony BRC-H800 HD PTZ camera’s aan. “Die keuze maakte ik omdat onze Broadcast Pix set ook in HD is. Daar kun je wel een 4K camera aan hangen, maar daar heb je niks aan”, legt Bakker uit. “De camera’s bevielen meteen ontzettend goed. Ze zijn nu mooi in een flightcase verwerkt en dat gaat als een trein. Het werkt ook echt altijd. Het is inprikken en gaan….super makkelijk. Ook onze remote camera operator werd er bijzonder blij van. Door deze ervaring besloten we er meteen twee Sony BRC-X1000’s (4K PTZ camera, red.) bij te kopen. Nu wel de 4K-variant dus, met het oog op verdere groei.”

EFFICIËNTIE
De keuze voor de Sony camera’s draagt volgens Bakker ook bij aan de efficiëntie waarmee gewerkt wordt door New Sense Media. “Neem dat lijsttrekkersproject waar we nu middenin zitten”, begint hij zijn verhaal. “We bouwen daarvoor 21 dagen lang onze complete set op. Als we op locatie aankomen gaan we als een malle bouwen. Voordeel daarbij is dat we alles al als een soort multikabel aan elkaar hebben hangen. Het deksel van onze remote camera kar gaat eraf, de multikabel gaat erin, die hangen we aan de regie en dan draait die koppeling al. Voor audio geldt hetzelfde. Alles loopt in één keer door en dat zorgt ervoor dat we na drie uur al helemaal draaiklaar zijn. Eind van de middag repeteren we een keer en van zes tot zeven gaan we live. Een uur later zit alles alweer in de auto en kunnen we naar huis. Ook dat maakt het een interessante keuze voor ons. Het is een grote productie, waarbij we normaal gesproken al een dag van tevoren hadden moeten bouwen. Dat kost je ook een bouwploeg. Nu doen we het met een audio operator, regisseur, remote camera operator en een project manager. Daar bouwen we alles mee op en draaien we vervolgens ook de productie mee.”

BLIJ
New Sense Media heeft de camera’s nu een halfjaar in bezit en sinds de aanschaf zijn ze ‘volle bak’ gebruikt. “We zijn er echt heel erg blij mee”, vertelt Bakker. “Niet alleen met de camera’s zelf, maar ook met de hele samenwerking met AVNed. Ze weten daar waar het in ons vak om draait en denken perfect mee. Dat blijkt ook wel weer uit het feit dat ze ons op deze Sony’s hebben gewezen. Het mooie is bovendien dat je bij hen altijd met dezelfde egards wordt behandeld, of je nou alleen een eenvoudig convertertje of juist een complete set camera’s nodig hebt. Die service is belangrijk. Ze denken mee en snappen dat je als bedrijf operationeel moet zijn. Daarom doen ze dingen zo efficiënt mogelijk, precies zoals wij het zelf ook graag doen.”

De onlangs via AVNed aangeschafte Sony-apparatuur:
- 4x Sony BRC-H800 (Full HD PTZ camera)
- 2x Sony BRC-X1000 (4K PTZ camera)
- 2x Sony RM-IP500 (Remote controler)